مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

جی کوئری چیست؟


جی‌کوئری یا این که jQuery به گویش بی آلایش یک کتابخانه جاوا اسکریپت مدل وزن یکسری مرورگری است و برای بی آلایش کردن تایپ کردن اسکریپت های سمت کلاینت (مشتری) که به عبارتی اسلوب های روان نرم‌افزار نویسی زیر اینترنت در اچ تی ام ال(HTML) میباشد پیاده سازی شد‌ه‌است.

شعار jQuery \"کمتر بنویس و بیشتر جاری ساختن بده\"میباشد. و هدفش به کارگیری سهل و سریع طراحی سایت در مشهد  از تجهیزات جاوا اسکریپت در تارنما میباشد. این بی آلایش سازی از دسترسی به عنصرها و شی ءها وبسایت تا در دست گرفتن رویدادهای آن‌ها میباشد و همینطور یک‌سری تجهیزات از پیش فراهم گردیده را به شما ارائه میدهد.

یکی‌از کاربرد های اصلی jquery داشتن امرها بسیار ریلکس در موضوع بکار گیری تکنولوژِی ای جکس(Ajax) میباشد.

برای یادگیری جی کوئری می بایست داده ها اساس ای راجع‌به HTML، CSS و JavaScript داشته باشید. جی کوئری اپ هایی که نیاز به کدنویسی های فراوان جاوا اسکریپت داراست را به طوری بی آلایش می نماید که میتوانید با تایپ کردن یک خط کد و مراجعه به یک کتاب یا این که  طراحی سایت  وبسایت مرجع تمامی آن‌ها‌را جاری ساختن دهید. خویش پوشه JQuery در واقع حکم کتاب مرجع را دارااست. به همین خیال و خاطر در‌صورتی‌که که امرها خودتان را مطابق ضوابط جی کوئری بنویسید و فولدر مهم جی کوئری را به برگه لینک و پیوند نکنید اتفاقی نمی‌افتد و در واقع دستورها فعالیت نخواهند کرد. (زیرا در این‌حالت امرها است البته کتاب مرجع وجود ندارد که مرورگر اینترنت بفهمد هر فرمان چه معنایی می دهد.)

در استعمال از jQuery ما دو پوشه خوا‌هیم داشت:

- یک پوشه، خویش فولدر jQuery هست که می بایست در صدر به برگه متبوع ما پیوند گردد.

- پوشه دوم پوشه اسکریپتی میباشد که اوامر ما مبنی بر مقررات Jquery باطن آن مندرج میباشد. (ولی می‌اقتدار این امرها را در درون کدهای ورقه نیز قرار بخشید و یک پوشه غیر وابسته نداشته باشد)

خصوصیت های جی کوئری

- امکان اعمال بر روی مرورگرهای رایج مانند وب اکسپلورر، فایرفاکس، کروم و...

- امکان تغییر‌و تحول مختصات CSS

- متحرک سازی و قرار دادن افکت روی موادتشکیل دهنده تارنما

- عمل با ایجکس

- در اختیار گرفتن راحت و قدرتمندتر حادثه ها (Events)

- ساخت افکت و حرکات کارتن

- بسط دادن افزونه ها

استعمال کلیه این اجزای جی کوئری یاری می‌نماید صفحه های اینترنت قوی و داینامیک (پویا) داشته باشیم.

مزایای جی کوئری

جی کوئری امروزه محبوبترین کتابخانه جاوا اسکریپت در اکنون به کار گیری میباشد.

جی کوئری برنامه متن گشوده(open source) و بدون پول میباشد که پایین دو پروانه GPL و MIT منتشر می گردد. فرمان لهجه جی کوئری به سیرتکامل‌ای پیاده سازی گردیده است که فعالیت هدایت به پرونده را سهل و آسان خیس کرده است، به این شکل که می‌اقتدار حرکات برنامه کودکان و رویدادهایی را در برگه تشکیل داد و توسط آن قابل انعطاف‌افزارهای مطابق Ajax را تولید نموده و توسعه و گسترش اعطا کرد.

جی کوئری همینطور این اختیار را به برنامه نویس ها می دهد که افزونه هایی برای کتابخانه جاوا اسکریپت ساخت و ساز نمایند.

اثر جی کوئری بر پیاده سازی نسل دوم اینترنت

به کارگیری از پیکان در طراحی وب در کنار جذابیت و زیبایی و برنامه کودک، معایبی نیز دارااست. بدین ترتیب نیاز به حرکتهای تعاملی در اینترنت آنطور که می بایست رفع نشده بود. اینجا بود که قابلیتهای جاوا اسکریپت به سیرتکامل دیگری در عرصه ساخت وب سایت مطرح شد: کتابخانه های JavaScript.

کتابخانه‌های جاوا اسکریپت یا این که JavaScript Libraries، دسته کدهای جاوا اسکریپت می باشند که بخش اعظمی از امور را آسانتر می نمایند و رویه میانبر می سازند. در واقع گروه Functionهای ریلکس‌الحلقوم را در فایلی منقطع تعریف و تمجید می‌نمایند. برای مثال در صورتیکه برای ساخت و ساز یک جنبش معمولی در طراحی وب سایت، نیاز به تعدادی خط جاوا اسکریپت داریم، با افزودن پوشه یک کدام از این کتابخانه‌ها، با یک خط می اقتدار آن تکان را نرم افزار نویسی کرد.

معروفترین و رایجترین این کتابخانه‌ها jQuery میباشد که به طور همزمان با مطرح شدن نسل دوم اینترنت یا این که Web 2.0 و به موازات نیازهای نو معرفی شد. از سایر کتابخانه‌های کاربردی می‌اقتدار به YUI، ProtoType، MooTools و... اشاره کرد. 

یکی مواقعی که اکثر این کتابخانه ها در خویش مکان داده‌اند، مشاجره جنبش میباشد. امروزه شاهد آنیم که روزمره ده‌ها و شاید صدها ایده نو بر مبنای jQuery در وب معرفی میشوند و طراحان اینترنت حتی فارغ از نیاز به داشتن علم jQuery میتواند از این ایده‌ها و کدهای فراهم و بدون‌پول در سایتهای خویش به کارگیری نمایند و ساکن‌سازی کنند.

ولی jQuery و همقطارانش چه ویژگیهایی دارا‌هستند که اینچنین آیتم استقبال قرار گرفته؟ وسیع ترین خصوصیت آن در شعار جی‌کوئری یعنی \"Write Less, Do More\" مخفی میباشد: می‌قدرت با تعدادی خط کد بی آلایش (که آن‌هم می تواند در یک فولدر external قرار گیرد و به ورقه اساسی لینک و پیوند گردد)، حرکتها و ایده‌های خارق العاده‌ای را انجام نمود. از توسعه یافته‌ترین نوع اسلایدرها و آلبوم‌های متحرک گرفته، تا منوها و Tabها و افکتهای Fade و حتی تصاویر انیمیشنی بدون نقص. آری، قابلیتهای مخفی جی‌کوئری حتی آنقدر زیادند که مثال هایی از برنامه کودک داستانی نیز با آن تشکیل‌شده! 

به این ترتیب در برخی موضوع‌ها قادر است حریف دور از شوخی Flash محسوب خواهد شد و با فانکشنهای توسعه یافته اش و سازش کاملش با سئو و استانداردهای اینترنت، به تدریج بر آحاد پهنه وب عظیم گردد. همان طور که درحال حاضر نیز بخش اعظمی از سایتهای خبری و آگهی از این کدهای توانا برای تنوع و تحرک بصری خویش به کار گیری می‌نمایند. مثال ای از این افکتهای خارق العاده را میتوانید در سایت اموزشگاه کامپیوتر پایا ملاحظه کنید.

 جی‌کوئری برای اجرای خویش نیاز به نصب هیچ پلاگین‌ای ندارد و محتوای آن از کدهای جاوااسکریپت تماما غیروابسته میباشند، به این ترتیب می اقتدار داعیه نمود که کاملترین و بی‌نقصترین مثال از برنامه کودک تعاملی ذیل اینترنت، اینک مخصوص به کتابخانه های جاوا اسکریپت به خصوص jQuery میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.