مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

کلیه چیز درباره طراحی وب

در دنیای امروز قابلیت ندارد کلمه و واژه‌هایی مانند وبگاه یا این که  وبسایت و یا این که به عبارتی وبسایت به گوشتان
نخورده باشد و با‌یقین سازه بر نیازهای امروزی، رمز و کاری با این صفحه های اینترنتی داشته‌اید. ولی تا به اکنون تامل کرده‌اید که وبسایت چیست؟

در واقع تارنما به برگه در بستر وب گفته می شود که محتوا و داده ها مختلفی در آن قابل ارائه است که در صفحه ها تارنما به یوزرها نشان داده می شود قادر است در گونه های متن و تصویر و فیلم و فولدر های صوتی و... باشد.

همان طور که ما یک قطعه زمین را در دنیای حقیقی وواقعی برای معاش یا این که کسب و کار اجاره میکنیم، می‌توانیم در دنیای وب نیز همین عمل را ایفا دهیم. یعنی میتوانیم بخشی از وب را اجاره کنیم و آن بخش را برای مدتی برای خویش داشته باشیم. به قسمتی که در وب اجاره می‌کنیم و برای مدتی وابسته به ماست وبسایت می‌گویند. در واقع وبسایت ها مرزو بوم های ما در وب میباشند که می‌توانیم از آن‌ها به راه‌های گوناگون به کارگیری کنیم.

همگی اینترنت سایتها برای اینکه از کل عالم قابل دسترس باشند بایستی بر روی کانال جهانی اینترنت قرار بگیرند.

خب حال کانال جهانی اینترنت چیه؟

در جواب به پرسش web چیست، ممکن میباشد اکثری از افراد پندار نمایند که وب و کانال جهانی اینترنت مقوله یکسانی می باشند. اما با اینکه بسیار به هم مجاورت می باشند ولی ساختار متفاوتی دارا هستند.

 

کانال جهانی اینترنت چیه؟

 

کانال جهانی اینترنت، دسته ای از تارنما ها و صفحه ها وبسایت می‌باشند که در کامپیوترهای متفاوت ذخیره گردیده اند. طراحی سایت در مشهد  این کامپیوترها از روش بستر کانال وب به یکدیگر متصل می‌باشند. تارنما ها دارنده محتوای متنی،تصاویر، محتوای صوتی و تصویری و غیره می‌باشند. یوزرها میتوانند به محتویات این تارنما ها از هر قسمتی از دنیا از روش وب دسترسی داشته باشند.

 

چهارچوب اساسی فضای اینترنت، صفحه ها سایت میباشند. هر یکی این صفحه های، دارنده یک نشانی منحصربه‌فرد می‌باشند،رایا پارس  این نشانی URL نامیده میشود. به دسته خاصی از صفحه ها اینترنت که به یک نشانی خاص متصل می‌باشند وبسایت گفته می گردد. به عبارت دیگر کانال جهانی اینترنت همچون یک کتاب الکترونیکی بسیار تبارک میباشد، که در سرور های گوناگون در سرتاسر دنیا ذخیره گردیده اند.

خب درحال حاضر این سایت رو کی خلاقیت کرده؟

در سال ۱۹۸۹ فردی به اسم مجموعه برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که صورت معاش و پیوندها انسان را برای مدام تغییر تحول اعطا کرد.

وی که با اسم TimBL نیز شناخته می شود، اختراع کننده World Wide Web یا این که کانال دنیا‌گستر میباشدahrefs . قابل انعطاف‌افزاری که به یوزرها اذن میدهد با به کارگیری از وب هر کجا که باشند به داده ها مایحتاج خویش دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانش گاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولی وب سایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. نشانی این وب سایت  info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در زمینه‌ی همین پروژه منتشر می کرد.

اولی تارنما‌ها با کدهای بی آلایش HTML نوشته می‌شدند. صفحه ها این تارنما‌ها مشتمل بر سرتیتر و جمله و ابرمتن (Hypertext) بود که روی ورقه اکران رایانه‌های متفاوت به اکران درمی‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) به کار گیری می شد و از روش این ارتباطات یوزرها می‌توانستند به صفحه ها دیگر مراجعه نمایند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که مورد نیاز میباشد بدانید این میباشد که وبسایت‌ها بستر ارتباطی بی آلایش و انعطاف‌پذیر­ی میباشند که یکی‌از مهم ترین دستاوردهای تاریخ انسان به شمار میروند و این نو هنگامی میباشد که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند.

 

تفاوت اینترنت و وب
بعضا از اشخاص از کلمه و واژه وب و اینترنت تحت عنوان مترادف و هم معنی به کار گیری می نمایند و این دو عبارت را یکسان فکر‌می کنند. وب در واقع یک کانال بسیار تبارک از کامپیوترهایی میباشد که به یکدیگر متصل می‌باشند. ولی کانال جهانی اینترنت، گروه ای از صفحه های اینترنت میباشد که در‌این کانال فعال‌سازی شد‌ه‌است. به عبارت دیگر مرورگر سیستم شما از وب برای دسترسی به اینترنت استعمال می نماید. خلال این، وب این قابلیت را برای شما مهیا می نماید تا به سایر افراد پست الکترونیک ارسال فرمائید، با یکدیگر رای زنی فرمایید و پوشه هایتان را به اشتراک بگذارید.

 

تاریخچه طراحی وب

 

ساخت وب سایت چیست ؟
ساخت سایت به تشکیل داد و فعال‌ساز‌ی صفحه ها تارنما گفته میگردد که معمولا این عمل با کدنویسی به گویش‌HTML اجرا می شود. ابتدا، صفحه ها وب سایت‌ها با به کار گیری از گویش HTML نوشته می‌شدند و بعداز آن با به کار گیری از گویش CSS صورت ظاهری کاغذ را کامل شدن میکنند.
وبعد از آن با به کارگیری از زبانهای نرم افزار نویسی سمت سرور صفحه ها پیاده سازی گردیده پویا می‌شوند. به زبانی بی آلایش‌خیس تعریف و تمجید ساخت سایت عبارت میباشد از ایجاد کرد صفحه ها اینترنت با به کارگیری از کد های زبانهای اپ نویسی.
دقت داشته باشید که پیاده سازی صورت ظاهری یک وبسایت  یا این که به عبارتی رابط کاربری به طور تصویر در اپلیکیشن هایی مثل فوتوشاپ یا این که  ادوبی ایکس دی را نمیتوان ساخت وب سایت نامید.

تاریخچه طراحی وب سایت
وقتی که Tim Berners-Lee در سال 1989 وب را اخلاق کرد احتمالا فکرش را نمیکرد که دنیای وب از آن فرصت تا این حد تغییر‌و تحول نماید.در واقع تاریخچه ساخت وب سایت با تاریخ وب گره خورده و بعداز آن به طور تقریب هرسال در گیر تغییرات مهمی گردیده است.امروزه به جایی رسیده ایم که شاید تصور دنیایی سوای وب و سوای تارنما ها برایمان سخت باشد.

ابتدایی ترین روند پرورش ساخت سایت زمانه ظلمت بود، چرا‌که صفحه های در مجموع سیاه و تیره بوده و صرفا یکسری پیکسل تک رنگ و که به مشقت ممکن بود متحرک باشند بر روی آن قرار داشت. پیاده سازی این سایت ها با به کار گیری از نشان ها و symbol ها ایفا می گرفت.

در سال ۱۹۹۰ گویش نرم افزار نویسی اچ تی ام ال ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ او‌لین وبسایت با امداد این لهجه پیاده سازی و در فضای وب قرار گرفت. و 1‌سال آنگاه یعنی در سال ۱۹۹۲ امکان جدول بندی یا این که  Table  هم به گویش اچ تی ام ال اضافه شد که به طراحان یاری می‌کرد مطالب وب سایت را نصیب بندی و تروتمیز نمایند و به نوعی تارنما ها وضعیت سازماندهی گردیده پیدا کرد. در آن مجال حدود ۱۰ میلیون مخاطب از وب به کار گیری می‌کرد و ۶۰۰ وبسایت به طور فعال وجود داشت.

آن‌گاه در سال ۱۹۹۵ دو پلتفورم کار کشته وارد عرصه اینترنت شد :

جاوا اسکریپت \"javascript\"  
اشاره گر  \"Flash\"
این دو ابزار مالامال اقتدار و کاربردی به طراحان یاری کرد تجهیزات فوق العاده ای برای وبسایت های خویش ساخت و ساز نمایند و یک توفیق والا در ساخت وب سایت بود. مثلا این تجهیزات میتوان : بازی های آنلاین , سیستم چت و گفتگوی زنده , رابطه تصویری , چندرسانه ای و سایتهای زنده و …… را اسم موفقیت.

در سال ۱۹۹۶ با ۷۴ میلیون مخاطب اینترنتی و بیش تر از ۶۵۰ هزار تارنما فعال در فضای وب امکان های CSS  و Frame هم به یاری برنامه نویس ها و طراحان وب سایت آمد.
CSS به یوزرها یاری می کرد تک تک پیکربندی مرتبط با نوع فونت , رنگبندی و ریزه کاری تارنما خویش را در یک پوشه ذخیره نمایند و بدون چاره نباشد در هر ورقه از وب سایت دوباره کد نویسی نماید و تنها مقادیر را از پوشه CSS بازخوانی نماید.
Frame هم به طراح امداد می‌کرد که یک سری برگه از وبسایت خویش را در یک پنجره مرورگر به مخاطب اکران دهد و به ذکر دیگر یک کاغذ دیگر از وبسایت را در شیت فعلی به مخاطب اکران میداد.
در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ زبانهای اپلیکیشن نویسی ذیل اینترنت بسط کرد و گویش PHP و همینطور ورژن نو CSS با اسم CSS 3 معرفی شدند.گویش پی اچ پی به طراح وب سایت امداد می‌کرد بتواند سایتی دینامیک فعال‌سازی نماید که با استفاده کننده تعامل داشته باشد و قابلیتهای فراوانی درین گویش نرم‌افزار نویسی وجود داشت.که پس از ورود آن سایتهای فروشگاهی و بقیه سایتهای امروزی هم وارد فضای مجازی شدند.
تاریخ های اضافه شدن تکنولوژی های اساسی به اینترنت سایتها :
جدول ها در طراحی سایت (1995)
جاوا اسکریپت (1995)
زمان مکان نما ها - Flash (1996)
پیدایش CSS (1998)
قیام گوشی ها- کانال ها و قاب ورک ها (2007)
ساخت سایت پاسخگو (2010)
ساخت وب سایت فلت (2010)
معرفی گونه های وبسایت
در موقعیت کلی می‌اقتدار گونه های اینترنت‌وبسایت را از تعدادی حیث آیتم نظارت قرار اعطا کرد:
از دید فنی
شیوه تلاش
نرم افزار نویسی
اشکال وب سایت ها از لحاظ فنی
از نگاه فنی وبسایت ها به انواعی مانند داینامیک، استاتیک و ... تقسیم می گردند.
وبسایت استاتیک
وبسایت ایستا سایتی میباشد که قابل تغییر تحول یا این که آپ دیت رسانی وجود ندارد. این تارنما ها به دو طرز HTML و فول نشانه گر نوشته می‌شوند. مزایای تارنما های استاتیک و استوار به تفصیل تحت میباشد:
برای طراحی وب سایت های استاتیک نیازی به نرم‌افزار نویسی ماهر ندارید. یک شغل HTML نیز می‌تواند فرایند پیاده سازی را ایفا دهد. این دستور منجر کاهش مخارج ساخت سایت می‌گردد.
از آنجایی که صفحه آرایی در وبسایت های استاتیک به طور مستقل جاری ساختن میگردد، طراح میتواند هر برگه را با خصوصیت های اختصاصی پیاده سازی نماید.
ولی معایب این نوع وبسایت چیست؟
آپ دیت صرفا به وسیله طراح تارنما قابلیت و امکان پذیر میباشد. در این زمینه، شما برای حذف و افزودن محتوا به طور کاملً به طراح متعلق میباشید.
هزینه مراقبت این تارنما ها بیشتر میباشد چون صاحبان بایستی برای بازنویسی محتوا هزینه مستقل ای به طراح بپردازند و به طور حضوری نمی توانند این شغل را اجرا دهند.
از آنجایی که آپدیت رسانی در وب سایت های اثبات جاری ساختن نمیشود، نمی توانند درجه های بالایی در موتورهای کاوش دستیابی نمایند. (آیا تا به درحال حاضر به کاغذ دوم نتیجه ها گوگل رفته اید!؟)
این وب سایت ها انعطاف پذیر نیستند و قابلیت رابطه در بین مخاطب و مدیریت نیست. به همین استدلال یوزرها عشق و علاقه ای به تارنما های اثبات ندارند.
وب سایت های پویا
وبسایت پویا سایتی میباشد که انعطاف پذیر میباشد و به مدیران اذن دستکاری می‌دهد. این وب سایت ها با به کار گیری از زبانهای اپ نویسی سمت سرور و یا این که با سیستم رئیس محتوا یا این که CMS پیاده سازی گردیده اند.
با استعمال از این تارنما ها نیازی وجود ندارد که به کامپیوتر مسلط باشید یا این که اپلیکیشن نویسی بلد باشید تا بتوانید به راحتی به محتوای وبسایت خویش دسترسی داشته باشید، هر فرصت که خواستید آنان را تغییر‌و تحول دهید و آپ تو دیت فرمایید. یک‌سری سیستم رئیس محتوا وجود داراست که وردپرس یک کدام از شناخته گردیده ترین آنهاست.
وب سایت های پویا یا این که مطابق اپلیکیشن می‌باشند یا این که به طور مکان نما پویا پیاده سازی گردیده اند. وب سایت های Dynamic Flash بر روی پلتفرم Adobe Flash اکران داده می‌شوند و به این ترتیب هنگفت می باشند. وبسایت های هنگفت دیر بار گذاری میگردند و در موتورهای کاوش مرتبه ذیل تری دارا هستند. اگرچه این تارنما ها خسته کننده می باشند، ولی خوشگل و دیدنی میباشند و برای کاتالوگ های معرفی تولید ها یا این که محتوای هنری مطلوب می باشند.
اشکال اینترنت‌تارنما از حیث طرز کوشش
با دقت به شیوه کوشش، اینترنت‌وب سایت‌ها را می‌اقتدار به تیم‌های گوناگونی تقسیم کرد. وبسایت فروشگاهی، وب سایت فردی، وب سایت شرکتی، وبسایت وکالت، ساخت سایت کاتالوگ و ... به عنوان مثال اینترنت‌تارنما‌های مختلفی میباشد که شما میتوانید با دقت به ماهیت استخراج‌وکار خویش گزینش نمائید.
وبسایت های شرکتی
وبسایت های شرکتی به سایتهایی گفته می‌گردد که در ان یک کمپانی و یا این که تولیدی به معرفی سرویس ها یا این که محصول ها خویش می‌پردازد.
سایتهای فردی
این سایتها برای معرفی یک شخص خاصی پیاده سازی می‌شوند از جمله یک هنر پیشه یا این که یک مهندس و یا این که یک طلبه..
که غرض قرار دادن داده ها این شخص در دسترس مردم است
سایتهای فروشگاهی
دراین سایتها بیشتر مقصود در فروش مال هست که مخاطب تارنما می‌تواند از این نوع سایتها کالا متبوع خویش را خریداری نماید
سایتهای خدماتی
سایتهای خدماتی سایتهایی می‌باشند که در ان به استفاده کننده خویش سرویس ها خاصی ارائه می‌گردد مثل دانلود فیلم ،ویدیو یا این که عکس و یا این که قابلیت و امکان رابطه با بقیه افراد
اشکال سایت از نگاه اپ نویسی
یکسری از اینترنت سایتها می‌باشند که به طور منحصر برای یک عمل خاص پیاده سازی گردیده اند که به اینها اینترنت سایتهایی با پیاده سازی منحصر گفته می گردد.
از جمله ساخت سایت با گویش php
طراحی وب سایت با لهجه پایتون
تعدادی اینترنت سایتهای میباشند که با سیستم های مدیر محتوا و یا این که به وسیله یکسری قابل انعطاف افزارهایی به طور داده های عددی در دسترس می‌باشند که میتوان با ایفا چندین تغییرات خرد از انها به کار گرفت که به‌این نوع سایتها پوسته مهیا می‌گویند
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.