مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

مرجع رسمی مقالات طراحی سایت

جاوا اسکریپت در طراحی سایت

گویش اپ نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) در کنار Html و CSS یکی‌از سه رکن اصلی ساخت وب سایت میباشد. اما این لهجه، طراحی سایت در مشهد یک گویش اپلیکیشن نویسی بدون نقص و آحاد عیار وجود ندارد بلکه نوعی گویش اسکریپت نویسی (scripting language) به حساب می آید که عمدتا برای طراحی وب های اینترنتی بکار می رود. بخش اعظمی از اسلایدر ها، چت روم های آنلاین، برخی افکت ها و جلوه های تارنما (به خصوص پنجره های بازشونده دارای اسم و رسم به Pop Up)، تصاویر ونوشته های متحرک (مثل خبر ها) بوسیله این گویش پیاده سازی و نرم افزار نویسی گردیده اند.
لهجه جاوا اسکریپت در سال 1995 میلادی بوسیله \"برندان آیچ\" (Brendan Eich) در کمپانی \"نت اسکیپ\" (Netscape) در زمان هنگامی نزدیک به 10 روز پیاده سازی و ورژن نخستین آن مهیا شد. در بالا این گویش برای مرورگرهای نت اسکیپ پیاده سازی شد و اسم آن به گذر زمان فرصت، چنددفعه عوض شد. در بالا اسم آن \"موچا\" (Mocha) گذارده شد و بعد از آن بعداز مدتی بهLivescript و سرنوشت به JavaScript تغییر تحول اسم اعطا کرد تا کنون اسم این لهجه اپلیکیشن نویسی باقی‌مانده میباشد. برای اشاره بدین لهجه به طور اختصاری از JS به کارگیری می‌گردد.
جاوا اسکریپت به گذر زمان مجال مبتلا تغییرات دیگری نیز شد و به گذر زمان ورژن های جدیدتر آن عرضه و استاندارد شدند تا جایی که اینک آحاد مرورگرهای استاندارد دنیا از لهجه جاوا اسکریپت حمایت می نمایند. جاوا اسکریپت در دنیای طراحی وب سایت، نقش بسیار مهمی دارااست تا جایی که کتابخانه های متعدد برای آن پیاده سازی گردیده و افزون بر آن، تجهیزات نرم‌افزار نویسی شی ء گرا (Object Oriented Programming) نیز به آن اضافه گردیده و موجب گردیده که برنامه نویس ها و طراحان تارنما بتوانند از جاوا اسکریپت بصورت تشکیل داد یافته و یا این که شیء گرا استعمال نمایند.
علامت لوگوی جاوا اسکریپت
قبل از بوجود داخل شدن لهجه های اسکریپت نویسی برای مثال جاوا اسکریپت، طراحی وب ها بیشتر بصورت استاتیک اجرا میشد و خبری از افکت های اینترنت و اکثری از امکاناتی که در تارنما های اصلی و گرانقدر مدرن می‌بینید، خلا.
برای پیاده سازی سینتکس (امر لهجه) این گویش از سینتکس گویش هایی مانند C ، Lua ، Perl ، Java ، Python اثر گرفته و از این نظر برای نرم‌افزار نویسانی که به هر کدام از این لهجه ها (به خصوص گویش های C و Java ) احاطه دارا هستند، یادگیری لهجه جاوا اسکریپت جهت به کارگیری در طراحی وب سایت بسیار سهل وآسان میباشد.
در‌این لهجه هم رینگ های اپ نویسی if then else ، try catch ، for نیز وجود دارااست که شبیه بکارگیری آنان در لهجه های فوق است. از طرف دیگر با وجود کتابخانه ها و کادر ورک های تازه و توانا جاوا اسکریپت، از قبیل Jquery ، AngularJS و React دنیای طراحی سایت دگرگون گردیده و خلال فراتر رفتن سرعت Load تارنما های والا، تجهیزات زیادی را مهیا نموده است.
روش بکار گیری جاوااسکریپت در سورس کد Html وبسایت ها، در صدر بصورت ذیل بود:
البته اکنون دیگر نیازی به تایپ کردن کلمه و واژه text/javascript وجود ندارد و کافی میباشد بصورت ذیل تمجید گردد:
در‌این‌حالت‌ تک تک کدها و سورس نرم‌افزار نویسی مندرج بوسیله طراح وب سایت، که در میان این دو تگ قرار داده می‌شوند، به وسیله مرورگر انجام میگردند.در ضمن فولدر های لهجه جاوااسکریپت با پسوند .JS ذخیره و شناسایی میگردند و در پروژه های ساخت وب سایت می بایست در شکل به کارگیری از این پوشه ها آن‌ها را امداد دستوراتی از قبیل src ، پوشه مربوطه را فراخوانی و به کار گرفت.
(برای مثال در حالتی‌که فایلی به اسم Javascript.js داریم برای به کار گیری از آن در تگ Script بصورت \" src=\" Javascript.jsباید بنویسید )
کمپانی مایکروسافت در رقابت با این لهجه، لهجه نرم‌افزار نویسی Jscript را پیاده سازی و توسعه و گسترش بخشید که ورژن های نخستین آن از روی جاوا اسکریپت پیاده سازی گردیده بودند و اینک این گویش همانندی بسیار متعددی به جاوا اسکریپت دارااست.
کاربرد جاوا اسکریپت در دنیای طراحی وب سایت در دو دهه پیشین سال به سال ارتقاء پیدا کرده بطوری که امروزه اکثری از طراحان ماهر اینترنت یادگیری این گویش و تجهیزات و فریمورک های آن مانند Jquery و یا این که AngularJS را به نوآموزان و طراحان مبتدی و تازه کار اینترنت پیشنهاد میکنند. از طرف دیگر وجود فناوری Ajax و قابلیت به کار گیری از آن در صفحه ها سایت ها، هم نقش مهمی ارتقا محبوبیت لهجه جاوا اسکریپت و کاربردهای آن نزد طراحان اینترنت گردیده‌است.
با یادگیری این گویش می‌توانید ساخت وب سایت های داینامیک را خاطر بگیرید و از اشکال افکت های اینترنت به کار گیری نمایید. از طرف دیگر اکثری از بازی های آنلاین پایین اینترنت، اینک با به کار گیری از این گویش نرم‌افزار نویسی گردیده و سالانه میلیون ها نفر در سراسر دنیا به بازی با آن‌ها مشغولند. مشتمل بر اشکال بازی های دوبعدی و حتی سه آینده ذیل اینترنت.
درضمن گویش جاواسکریپت اساسا برای نرم‌افزار نویسی کلاینت ساید بود اما این لهجه انقدر پیشرفت پیدا کرد و در ورژن های نو اصلاح شد، که حتی ورژن ای سمت سرور (Server Side) به اسم Node.JS هم عرضه شد که همین دستور علامت دهنده اقتدار این گویش میباشد.
در نقطه پایان اینکه گویش جاواسکریپت چنان دنیای طراحی سایت را دگرگون ساخته که امروزه تصور طراحی وب سایت های جایگاه یک و اصلی وب (اعم از سایت شرکتهای، سازمان ها، دکان های آنلاین، وبسایت های سینمایی و غیره ) سوای استعمال از این لهجه و یا این که فریمورک های آن به طور تقریب غیرممکن میباشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.