واسیلی کاندینسکی، نقاش و عقیده پرداز هنری روس، گفته میباشد: «رنگ قدرتی طراحی سایت در مشهد میباشد که مستقیماً بر روح اثر میگذارد.»
این پاراگرافی واسیلی کاندینسکی سخنهای متعددی در زمینهی اثر رنگ در ساخت سایت دارااست. یکی وظایف اصلی و نخستینی گسترشدهندگان و طراحان اینترنت این میباشد که اعتقاد و باور نتیجه ها نمایند، سایتی که پیاده سازی مینمایند پیامی که بایستی را به صورت بدون واسطه به بیننده منتقل مینماید. دراین بین، یکی مهم ترین نکات، استعمال از رنگهای مطلوب میباشد.
گزینش طرح رنگ ارتباطی به اینکه شما یا این که مشتریتان چه رنگی را دوست دارید یا این که رنگهای برندشان چیست، ندارد. در به کار گیری رنگها هنگام ساخت وب سایت، به نکات مختلفی بایستی دقت نمائید که دراین نوشته ی علمی، به آنان خواهیم پرداخت.
اثر رنگ در ساخت وب سایت
رنگها چه تاثیری در ساخت سایت داراهستند؟
رنگها سبب ساز بالا رفتن آشنایی تجارت شما میشوند. قسمت بزرگی از برندسازی، متعلق به رنگ میباشد و به هیچ عنوانً به آن برندسازی رنگ گفته می گردد. برندسازی رنگ عبارت میباشد از به کارگیریی صحیح از رنگها برای به یادماندنی کردن تصویر کمپانی و اثر بر تصوری که عموم از کمپانی پیدا مینمایند.
رنگ قادر است تا 80 درصد آشنایی مارک را ارتقا دهد؛ هشتاد درصد رقم بالایی میباشد و به این ترتیب شما تحت عنوان طراح یا این که گسترش دهندهی تارنما مسئولیت بالایی در به کارگیری مارک سازی رنگ در تارنما مشتری خویش دارید.
از طرفی، رنگها منجر میشوند بعضی موادتشکیل دهنده پر رنگخیس شوند. در حالتیکه بخواهید اعتنا استفاده کننده را به دکمه یا این که قسمت خاصی جلب فرمائید، عالی میباشد به مکان به کار گیری از نشانه گر یا این که رنگهای نئونی چشمک زن از رنگها به کار گیری فرمایید. برای دکمهها، متنهای اصلی و زیربخشها نیز از تفاوت رنگها به کارگیری فرمائید.
فرضیهی رنگها-فرضیه رنگ سنتی- فرضیه رنگ امروزی- فرضیه رنگ دیجیتال طبق فرضیهی رنگها، رنگهای حقیقی و واقعی چهار رنگ می باشند، به تعداد عنصرها طبیعت و رنگهای دیگر از این رنگها ساخته میگردند.
فرضیهی رنگها به ما میگوید رنگها و ترکیبشان چه گونه بر بیننده اثر گذارده و برخوردهای اورا بر میانگیزند. ولی طبق فرضیهی دیگری که به داوینچی و نیوتون نسبت داده می شود، رنگهای مهم سه گانهاند و عبارتند از قرمز رنگ، زردرنگ و آبیرنگ.
درپی این فرضیه، فرضیهی رنگ امروزی مطرح میشود که فضای رنگها را مد حیث قرار میدهد. این فرضیه را آلبرت مانسل (Albert Munsell) هنرمند امریکایی در اواخر قرن نوزدهم مطرح کرد.
عقیدهی رنگ آلبرت مانسل یک سیستم رنگ میباشد که از سه جزء مهم درست شده: سایههای رنگ (hue)، قیمت (value) و خلوص رنگ (chroma). این سیستم را میقدرت به صورت استوانهای کشید که دوایری داراست و در مقیاسهای گوناگون امواجی از آن خارج میریزد. محورهای افقی و عمودی دراین استوانهی سه آینده وجود دارا هستند.
ولی جدیدترین فرضیه، عقیدهی رنگ دیجیتال میباشد که کن دیویز (Ken Davies) آن را مطرح کرده و رنگها را از آنگاه دیگری نظارت مینماید. این اکران زیبای رنگ، پلی در بین سیستمهای رو به بالا (additive) و نزولی (subtractive) رنگ میسازد و روشای را تعریفوتمجید مینماید که رنگها را طبق آن نحوه و با استعمال از کامپیوتر ذخیره، دستکاری و بازتولید میکنیم.
دایره یا این که چرخهی رنگ چیست؟
رنگها به طور سنتی در دایره یا این که چرخهی رنگ نماد داده می شوند و دراین چرخه قادر خواهیم بود رنگها را به سه تیم نخستین یا این که مهم، فرعی یا این که دوم و سوم تقسیم کنیم.
همانگونه که پیش از اینً اشاره کردیم، سه رنگ اساسی قرمز رنگ، آبیرنگ و رنگ زرد می باشند. رنگهای دیگر دایرهی رنگ از این سه رنگ مبنا صحیح می گردند. با ادغام این رنگها، به رنگهای تیم دوم میرسیم که نارنجی رنگ، سبز و بنفش میباشند. رنگهای دسته سوم رنگهای وسط میباشند مثل سبز-آبیرنگ یا این که سبز-زردرنگ.
این رنگها از ادغام رنگهای اساسی و دوم به دست می آیند. عاطفه ها انسانی که رنگها ذکر مینمایند و معنای رنگها برای بشرها رنگها بر حسی که اشخاص نسبت به وبسایت شما پیدا مینمایند، اثر داراهستند. در واقع تاثیری که رنگها در سطح ناخودآگاه اشخاص بر مشاهدهی اشخاص می گذارند بیشتر از چیزی میباشد که فکرش را بکنید. این اساسیترین آموزهی روانشناسی رنگهاست.
طبق پژوهش ها موسسه استینافهای رنگ، اشخاص کاسه 90 ثانیهی نخستین یک آنالیز ناخودآگاه از فضا، اشخاص یا این که محصولی که می بینند دارا هستند و دربین 62 تا 90 درصد از این نظارت، فقط بر طبق رنگهاست.
رنگها تاثیرات متفاوتی بر مشاهدهی ما داراهستند و تعیین رنگ قادر است بر اولین تاثیری که بر مشتری مارک خویش میگذارید و تجاربی کلی تارنما، اثر بگذارد. طرزی گزینش رنگ بر کاهش یا این که ارتقا متکی بودن اشخاص به سایت شما و وفاداری آنها به کالا یا این که سرویس ها شما امداد مینماید.
زمانی کاربر وارد تارنما شما میگردد میخواهید به وبسایت یا این که تجارت شما متکی بودن نمایند؛ در تارنما شما بمانند و سریع آو را نبندند؛ اقدامی که مد نظرتان میباشد جاری ساختن دهند. بدین ترتیب بایستی طوری وبسایت خویش را پیاده سازی فرمایید کهاین حاصل نتیجه ها شوند.
رنگ قرمزرنگ آرم دهندهی توان و اضطرار میباشد؛ رنگ آبیرنگ احساس متکی بودن ساخت مینماید؛ سبز برای پول، تعادل و طبیعت گزینه به کارگیری قرار میگیرد؛ زردرنگ نمایانگر ابتکار عمل، بازی و اختصاصی بودن میباشد؛ نارنجی رنگ احساس اضطرار، تداوم و اعتمادبهنفس را القا مینماید؛ بنفش عدم وضوح، توفیق و تخیل را آرم میدهد؛ سیاه جسارت، کلاس و تفاوت را می رساند و سپید احساس صمیمانه، ابهام و کلاس را در خویش داراست. ولی هرکدام از سایههای متعدد این رنگها معانی خاص خویش را القا مینمایند که به دنبال بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.
اثر رنگ در طراحی وب سایت
نکتهای در ارتباط رنگها می بایست مطرح کنیم و آن اینکه هنگامی می گوییم رنگ سبز برای سایتهای مرتبط با پول بهتر میباشد، منظورمان این وجود ندارد که بایستی برای هر تارنما مرتبط با مبلغی که میسازید از این رنگ استعمال فرمائید.