اینترنت دیزاینر برای وب سایت بایستی از چه فونتی استعمال نماید؟ در تعیین تصاویر و چیدن طراحی سایت در مشهد آنها می بایست چه اصولی را رعایت نماید؟ واحد سنجش تعیین فونت و تصاویر مطلوب برای وبسایت چیست؟ ابدا چرا اساسی میباشد متنهای تارنما با چه فونتی نوشته و عکسهای آن چطور تعیین گردیده باشند؟
درین محتوا خلاصهی دو فصل نهایی کتاب اصول اینترنت صفحه ارایی قشنگ را میخوانیم. این کتاب بسیار کاربردی را به چهار نصیب تقسیم کرده بودیم. خلاصهی فصلهای اولیه تا سوم آن را در محتواهای قبل از این موسسهی ۴محتوایی باهم مرور کردیم.
قرائت این موسسه برای اشخاصی بسیار موءثر و کاربردی میباشد که
به حوزه اینترنت صفحه آرایی عشقمندند یا این که
جدیدا فراگیری پیاده سازی تارنما را مجموع کردند و هنوز تجاربی کافی در آن ندارند و نمیدانند پیاده سازی یک تارنما را می بایست از کجا آغاز نمایند یا این که،
میخواهند خودشان یک وب سایت را پیاده سازی نمایند و آموزشی هم ندیدند.
پس، چنانچه به هر دلیلی می خواهید وارد دنیای پیاده سازی وب سایت گردید و سؤالاتی که در بالا طرح شد، سؤالاتی میباشد که میخواهید پاسخشان را پیدا نمائید؛ خلاصهی دو فصل نهایی (فصلهای چهارم و پنجم) را با ما بخوانید.
آنچه درین نوشته خواهیم داشت
نکات کاربردی در زمینهی تایپوگرافی برای اینترنت دیزاینرها
تایپوگرافی، خوانایی و زیبایی
فونت و محدودیتهای فنی تعیین فونت مطلوب
نکات کاربردی در زمینهی تصویرگزینی و تصویرچینی برای اینترنت دیزاینرها
۱. آیا تصویر با مارک و محصولاتش مرتبط میباشد؟
۲. آیا تصویر دیدنی میباشد؟
۳. آیا عکس جالب میباشد؟
عدهبندی و فیضگیری
نکات کاربردی درخصوص تایپوگرافی برای اینترنت دیزاینرها
بگذارید اولیه مروری کنیم بر مباحثی که در نصیبهای پیشین آورده شده میباشد. در نصیب اولیه (اولین محتوای گروه) خلاصهای از فصل نخستین کتاب را مرور کردیم. در فصل نخستین به تمجید مراحل اینترنت صفحه آرایی و پیاده سازی ساختار کلی صفحه های یک وب سایت پرداخته شد. قسمت دوم به گزینش رنگ برای وب سایت تخصیص داشت. و در قسمت سوم، خلاصهی فصل سوم کتاب که در زمینهی بافت پوسته تارنما یا این که Texture میباشد، بیان شد.
فصل چهارم کتاب به تایپوگرافی و فصل پنجم به تصویرگزینی و تصویرچینی تخصیص دارااست. با خلاصهای از مهمترین نکاتی که در فصل چهارم راجع به تایپوگرافی آمده میباشد، استارت می کنیم.
تایپوگرافی، خوانایی و زیبایی
تایپوگرافــی نادروبیــش همــان حروفچینــی و شیتآرایــی اســت. حروفچینــی حرفــهای قدیمــی اسـت. قدمتـش بـه انـدازهی قدمـت صنعـت چـاپ و نشـر اسـت. یعنـی قبـل از چـاپ و انتشـار هـر متنـی (روزنامـه، کتـاب، مجلـه و حتـی محتواهـای متنـی یـک وبسـایت) ما یحتاج میباشد
حروف و عبارات آراسته و منظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند،
مسافتی حروف از یکدیگر و مسافتی کلمه ها از یکدیگر معین باشد،
سیاستی راجع به آرایش حروف کنار یکدیگر گرفته گردد و
فونت مطلوب متن گزینش گردد.
گرفتـن همـهی ایـن تصمیمـات ضـروری اسـت چـون حـروف، کلمـات و عبـارات بایـد خوانـا باشـند. درواقـع، تایپوگرافـی بـه خوانایـی محتواهـای متنـی وبسـایت کمـک میکنـد.
فونت و محدودیتهای فنی گزینش فونت مطلوب
فونت تیمای از حروف میباشد که به مدل خاصی روی برگهی صفحه یا این که اسکرین ظواهر میگردند. هر فونت اسم خاص خودش را دارااست. فونتها معمولا یک سری سیرتکاملی گوناگون دارا هستند: regular font face, italic, bold, and bold italic . تیمی سیرتکاملهای متعدد یک فونت در خانوادهی فونت یا این که font family مکان میگیرند. هر خانوادهی فونت یک typeface میباشد. برای مثال Times New Roman یک typeface میباشد که سیرتکاملهای گوناگون آن فونت را در خویش مکان داده میباشد.
اینترنت دیزاینر نمیتواند هر فونتی را که دلش می خواهد برای سایت تعیین نماید. فونت یا این که خانوادهی فونتی که تعیین میشود بایستی سازگار با مروگرها و سایت باشد. زیرا مرورگرها نمیتوانند هر فونتی را بخوانند. و هر فونتی هم برای قرار دریافت کردن در سایت پیاده سازی نشده میباشد. بعضا از فونتها desktop font میباشند، یعنی در پیاده سازی قابل انعطافافزارهای دسکتاپ کاربردیاند خیر ساخت سایت. پس، فونت می بایست Web-safe باشد. مراعاتی دیگری نیز وجود دارااست: فونت می بایست سریع لود (بار گذاری) و اکران داده خواهد شد. اینترنت دیزاینر نخستین بایستی پوشه فونت را به وب سایت بیفزاید. بعضا فونتها آنقدر جزئیات دارا هستند و آنقدر فولدر آن ها هنگفت میباشد که سریع بار گذاری نمی شوند.
نکات کاربردی در خصوص تصویرگزینی و تصویرچینی برای اینترنت دیزاینرها
میرسیم به فصل پنجم (تصویرگزینی و تصویرچینی) و جوابدادن بهاین سؤال که اینترنت دیزاینر چطور و مبنی بر چه معیارهایی بایستی برای تارنما عکس و تصویر گزینش نماید.
تعیین عکس و تصویر برای تارنما شغل بسیار طاقت فرسا و بغرنجای میباشد زیرا بشرها (یوزرها) تصاویر را براساس تمدن و تجاربهای خویش تعبیر مینمایند. درواقع، دو نفری که به یک عکس نگاه مینمایند، به یک عکس نگاه نمیکنند، آن ها دو عکس را می بینند. همینطور، گزینش بعضا عکسها آلرژی بیشتری داراست. برای مثال، برای گزینش hero image یا این که hero shot، تصویر بنری که در نصفهی بالایی ورقهی سایت قرار می گیرد و استفاده کننده زمانی ورقه را گشوده مینماید نخستین از تمامی آن را میبیند، می بایست با تمرکز و وسواس بیشتری شغل کرد.
به همین ادله، اصلی میباشد که اینترنت دیزاینر عکس یا این که تصویری را برای وب سایت تعیین نماید که جواب دو سؤال از سه سؤال پایین در زمینه ی آن عکس مثبت باشد:
آیا تصویر با مارک و محصولاتش مرتبط میباشد؟
آیا تصویر دیدنی میباشد؟
آیا تصویر جالب میباشد؟
به دنبال، در مورد تکتک آن سؤالات توضیح بیشتری میدهیم تا قضیه به طور کامل پرنور و تفاوت دیدنیبودن و دیدنیبودن هم معلوم خواهد شد.
۱. آیا تصویر با مارک و محصولاتش مرتبط میباشد؟
یادتان باشد که یک عکس قادر است قصه مارک را بگوید. اینگونه عکسی در خیال مخاطب می ماند. همینطور، به وی امداد مینماید تا بفهمد محتوای شیت راجعبه چه چیزی میباشد. پس، عکسی را تعیین فرمایید که استفاده کننده با نگاه کردن به آن جواب این سوال ها را در آن ببیند: این تارنما چیست و در آن چه چیزی عرضه میشود؟ براین اساس، هر چه عکس یا این که تصویر به مارک، تولیدها، سرویس ها یا این که محتوای یک قسمت یا این که برگه مرتبطخیس باشد، خوب میباشد.
به عکس ذیل نگاه گنید. در حالتی که این عکس اولین چیزی باشد که در وب سایت میبینید، به طور کامل متوجه میشوید که آن استخراجوکار چه چیزی عرضه مینماید و محصولش چه تمایزی با تولیدات حریف داراست.
راهنمای تعیین عکس برای سایت
۲. آیا تصویر جذاب میباشد؟
تصویر می بایست قطعا جذاب باشد، خیر مسلما خوشگل. مشغول کردن استفاده کننده اساسیخیس از زیبایی میباشد. شاید ما یحتاج باشد عکس یا این که تصویری بسیار متعدد اخلاق نمایید تا از رقبا متمایز گردید. سفارش میکنم به طبع محرمانه به وب سایت (پورتفولیو) hi-im-julian بزنید و ببیند که وی چهقدر خلاقانه برای معرفیکردن و آرمدادن هرکدام از مهارتهایی که دارااست، تصویری بسیار مختلف و جذاب ساخته میباشد.
تعیین تصویر جذاب در اینترنت صفحه آرایی
۳. آیا عکس جالب میباشد؟
تصویر بایستی به دیده مخاطب جالب بیاید یا این که احساسات اورا مشغول نماید. چه تصویری جالب میباشد؟ جذابیت، بصری یا این که رمانتیک، به مسئله سایت و یوزرها هدفش بستگی دارااست. مثلا، در حالتی که تارنما برای عرضهی پوشاک نوزادان پیاده سازی میگردد؛ به احتمال زیاد، هیچچیز جالبخیس از تصویر یک مامان و نوزادش وجود ندارد.
جذابیت امری خیالی و هنری میباشد. همین هم فعالیت را دشوار مینماید. ولی یادتان باشد که تصویر قرار میباشد جالب باشد تا مخاطب را دعوت به کاری نماید. مثلا، درحالتی که سایت برای یک رستوران میباشد، عکسی دیدنی میباشد که استفاده کننده را وادار نماید تا بخواهد غذاهای آن رستوران را بخرد و آزمون نماید.
ضمنا یادتان باشد که
عکسها در سایت بایستی پیامی را به مخاطب منتقل و امداد نمایند تا مخاطب فهم بهتری از حصولوکار و محصولش داشته باشد یا این که حیث اورا جلب نمایند تا در شیت بماند و محتوایش را بخواند. به همین برهان میباشد که ملاحظات بازاریابی و مجموعه مارکتینگ پروژه هم در تعیین تصاویر می بایست درنظر گرفته خواهد شد. در برخی پروژهها، تعیین تصاویر تماما برعهدهی دسته مارکتینگ میباشد و اینترنت دیزاینر نقشی در آن ندارد.
به همین ادله ممکن میباشد گروه مارکتینگ تصمیم بگیرد بهمکان عکس و تصویر از پیاده سازی سه آتی یا این که از ایلوستریشن استعمال شود.
گردآوریبندی و سودگیری
در کتاب اصول اینترنت صفحه ارایی قشنگ، اصول و نحوههایی برای پیاده سازی وب سایتهای کاربردی و قشنگ بیان شده میباشد. ما هم در ۴ محتوا کاربردیترین و مهمترین نکات کتاب را برای شما خلاصه کردیم. امید داریم این شرکت محتوا و این خلاصهها به شما یاری دهد تا وب سایتهای زیباتر و کاراتری را پیاده سازی فرمایید.
ولی این نکته را فراموش نکنید که درصورتی که قرار بود کلیهی طراحان وبسایت و دیزاینرها براساس اصول و نحوههایی که کلیه می دانند سایت پیاده سازی نمایند، کلیهی سایتها مشابه به هم میشد.